سبک زندگی


چگونه یک کدبانو نمونه و با مدیریت باشیم؟

چگونه یک کدبانو نمونه و با مدیریت باشیم؟

داشتن هدف، موفقیت و شادابی در زندگی را برای شما به ارمغان می‌آورد. برنامه زندگی‌تان را طوری تنظیم کنید که هر روز یک کار جذاب و هیجان انگیز در آن جای بگیرد. برای یک کدبانو نمونه بودن با یاد گرفتن طرز پخت غذاهای متنوع می‌توانید احساس خوشایندی را در خانه ایجاد کنید.

نظم و مدیریت در امور منزل
یکی از مهم‌ترین اصول خانه داری نظم و ترتیب بخشیدن به کارها است. با برنامه ریزی می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان به کارهای منزل بپردازید و زمانی را به خودتان اختصاص دهید. یک دفترچه یادداشت و خودکار در منزل بگذارید تا مطالب مهمی را که ممکن است فراموش کنید، فورا در آن یادداشت کنید. اگر متوجه شدید که یکی از مواد خوراکی یا وسایل مورد نیازتان در آشپزخانه تمام شده است، سریعا آن را در دفترچه یادداشت کنید تا هنگام خرید آن را فراموش نکنید. لیستی از کارهای منزل تهیه کنید تا برای انجام کارها دچار سردرگمی نشوید و در وقت معین به همه کارها بپردازید.

از اعضای خانواده بخواهید در انجام امور خانه به شما کمک کنند. حتی اگر مسئولیت کوچکی را در کنار شما به عهده بگیرند، تا در انجام امور منزل احساس تنهایی و فشار نکنید. شما به عنوان همسر و مادر خانواده، جهت کمک به اعضای خانواده نیاز به اطلاعات مفید و جدید دارید. بهترین راه برای کسب این اطلاعات مطالعه کتاب است.

 

مدیریت اقتصادی
در مسائل اقتصادی خانواده، آدمی حسابگر باشید و هیچ گاه بدون فکر و مشورت چیزی نخرید. اگر فرد ولخرجی هستید بهتر است مسئولیت خرید را به همسرتان واگذار کنید.

کدبانو و پول
مخارج زندگی‌تان را مدیریت کنید
صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها
سعی کنید ترشی، مربا، رب، انواع شربت‌ها، آبغوره و آبلیموی مورد نیازتان را خودتان تهیه کنید. با این کار هم ذوق و سلیقه خود را به اعضای خانواده نشان می‌دهید. گاهی ممکن است در مراکز خرید به علت شلوغی یا خستگی فروشنده در محاسبه قیمت‌ها اشتباهی صورت گیرد. همیشه خودتان مجموع قیمت‌ها را حساب کنید تا پول بیشتری نپردازید. در هنگام خرید به کیفیت، قیمت، تاریخ تولید و انقضا کالا توجه کنید. قیمت بالای بعضی از کالاها فقط به خاطر شکل و طرح بسته بندی می‌باشد نه کیفیت آن. با هماهنگی همسرتان مقداری از درآمد ماهیانه را پس انداز کنید. ابتدا از یک درصد شروع کرده و زندگی‌تان را با نود و نه درصد باقی مانده اداره کنید. وقتی به این مبلغ عادت کردید درصد پس انداز را افزایش دهید.

 

اگر مجبورید خودتان به خرید بروید، حتما لیستی از مواد مورد نیازتان تهیه کنید و فقط به اندازه خرید وسایل ضروری پول همراه ببرید. در مورد خواص مواد غذایی و موادی که مورد نیاز بدن است، مطالعه کنید و براساس ارزش غذایی و توان اقتصادی خانواد‌ه‌تان، لیست غذای ماهانه‌ای بنویسید. لیست غذایی ماهانه را طوری تنظیم کنید که متنوع و در عین حال انعطاف پذیر باشد. همیشه سعی کنید به اندازه نیازتان خرید کنید تا بتوانید غذاها را با مواد اولیه تازه و با کیفیت درست کنید. صورت حساب ماهیانه برق شاید به ظاهر مبلغ اندکی باشد؛ اما سالیانه هزینه قابل توجهی را به اقتصاد خانواده تحمیل می‌کند.

 

اولین گام در صرفه جویی برق، خاموش کردن چراغ‌های اضافی و استفاده از لامپ کم مصرف است. به طور متناوب، وسایل برقی را بررسی کنید و در صورت نیاز، آنها را دراسرع وقت تعمیر کنید. از باز و بسته کردن مکرر در یخچال و فریزر اجتناب کنید و درصورت امکان، مواد غذایی مورد نیاز را در یک نوبت در داخل یخچال قرار داده یا از آن خارج نمایید. فاصله مناسب میان وسایل سرمازا و گرمازا را حفظ کنید. به عنوان نمونه، از قرار دادن یخچال و اجاق گاز در کنار یکدیگر خودداری کنید.

 

در فصول سرد سال، با استفاده از درزگیرها و پرده از میزان تلفات حرارتی بکاهید و در هر زمان از پوشش مناسب آن آب و هوا استفاده کنید. می‌توان به جای گرم کردن بیش از حد خانه از پوشش گرم بهره گرفت. با کمی حوصله و توجه، مصرف روزانه آب، برق، تلفن و گاز منزل را کاهش دهید.

 

چگونه در خانواده مدیریت اقتصادی داشته باشیم؟

شناخت مواد غذایی مورد نیاز بدن
برای جلوگیری از پوکی استخوان از مواد غذایی کلسیم دار مانند شیر، ماست و سبزیجات بیشتر استفاده کنید. بیشتر زنان از کمبود آهن رنج می‌برند. در برنامه غذایی‌تان به میزان کافی غذاهای آهن دار شامل گوشت قرمز بدون چربی، زرده تخم مرغ، غلات، حبوبات قرار دهید. موادی چون فلفل سبز، مرکبات، سیب زمینی و گوجه فرنگی نیز به جذب بهتر آهن در بدن کمک می‌کند که می‌توانند مکمل غذایی مناسبی باشند. غذا را با صبر و حوصله بپزید. هرقدر شعله گاز کمتر باشد غذای شما خوشمزه و جاافتاده‌تر شده و خواص مواد غذایی آن نیز بیشتر حفظ می‌شود.

کدبانو و دارو
به تاریخ انقضا داروها توجه کنید
نگهداری دارو در منزل
تا حد ممکن داروی اضافی در منزل نگهداری نشود. داروهای بدون برچسب و یا داروهای فله‌ای را هرگز در منزل یا در محل کار نگه ندارید و آن‌ها را دور بیندازید. حداقل هر سه ماه یک بار  همه‌ی داروهای موجود در منزل را از نظر تاریخ مصرف بررسی کنید و داروهای تاریخ گذشته را در خانه نگهداری نکنید. به شرایط نگهداری دارو که روی جعبه دارو یا در بروشور آن ذکر شده توجه کنید. داروها را حتما در محلی مناسب و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم آفتاب قرار دهید. این محل باید دور از دسترس کودکان کنجکاو باشد. به یاد داشته باشید که مصرف خودسرانه دارو و یا تجویز دارو برای دیگران مجاز نیست، برای استفاده از داروهای موجود در منزل، هر بار با پزشک خود مشورت کنید. سرنگ و یا دستکش استریل نیز تاریخ انقضای مصرف دارند، پس از پاره شدن کاغذ پوشش سرنگ و یا دستکش  در صورت عدم استفاده، آن را دور بیندازید.

 

شیشه پاک کن خانگی
یک قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی و یک دوم پیمانه الکل را در دو پیمانه آب خوب حل کنید و آن را روی شیشه‌ها اسپری کنید و با کمک روزنامه یا دستمالی که پرز نمی‌دهد شیشه‌ها را پاک کنید. از سرکه سفید هم می‌توانید استفاده کنید.

 

جلوگیری از آب شدن شمع
اگر شمع را یک ساعت قبل از استفاده در فریزر قرار دهید، از حد معمول کمتر اشک خواهد ریخت و عمر آن بیشتر خواهد شد. برای این که یک شمع معمولی را به یک شمع فاقد اشک تبدیل کنید، برای هر شمع دو قاشق  غذاخوری نمک را در مقداری آب سرد به اندازه‌ای که شمع در آن غوطه‌ور شود بریزید و شمع را چند ساعت در آب نمک خیس کنید.

 

چند نکته در هنگام خرید پارچه
تکه‌ای از پارچه را در دست‌تان مشت کنید، اگر پارچه خیلی زود چروک شد از خرید آن صرف نظر کنید. برای امتحان کیفیت رنگ پاچه‌های تیره می‌توانید پارچه سفید و مرطوبی را روی آن‌ها بکشید، اگر پارچه خیلی زود رنگ شد مشخص است که در شستشو رنگ زیادی را از دست می‌دهد. از دو جهت پارچه را با دست بکشید تا از استحکام تار و پود پارچه اطمینان حاصل کنید.

 

نکاتی پیرامون کفش و خرید آن
بهترین زمان برای خرید کفش در ساعات پایانی روز است، زیرا در این هنگام پای شما به بزرگترین حد خود می‌رسد و کفشی که می‌خرید پایتان را نمی‌زند. در هنگام خرید کفش، کفشی را انتخاب کنید که حداقل ۲ تا ۳ سانتی‌متر پاشنه و دارای جنس مرغوبی باشد. هیچ‌گاه کفشی را که هنگام خم شدن پا چروک می‌خورد نخرید. برای جلوگیری از خشک و سفت شدن چرم و بادوام کردن کفش‌ها هر چند وقت یک‌بار ابتدا آنها را با آب و صابون خوب تمیز کنید و بعد با یک تکه پنبه و گلیسیرین چرب نمایید. اگر می‌خواهید کفش‌های شما خوش فرم بماند، به محض بیرون آوردن کفش‌هایتان در آنها قالب فرو کنید تا چروک‌هایی که بر اثر راه رفتن در آن‌ها ایجاد شده برطرف شود.

 

همیشه قبل از واکس زدن گرد و غبار کفش را با یک دستمال پاک کنید تا واکس بهتری روی کفش قرار گیرد. در صورت نبود واکس می‌توانید اسفنجی را به روغن زیتون آغشته کرده و روی کفش بمالید بعد روغن اضافی  آن را با دستمال پاک کنید. خراش‌های روی کفش مشکی را با مداد چشم از بین ببرید. برای پاک کردن شوره‌های روی کفش اسفنجی را در سرکه سفید فرو برید و به آرامی روی سطح کفش بمالید. برای صاف نگه داشتن چکمه‌های بلند، چند ورقه روزنامه را لوله کرده و در ساق چکمه قرار دهید. قبل از پوشیدن کفش ورزشی سفید، پس از خرید کمی پودر نشاسته به آن بپاشید تا آسان‌تر تمیز شود. برای پاک کردن کفش‌های سفید و روشن لاستیکی می‌توانید از خمیردندان یا شیر پاک‌کن استفاده کنید. کفش‌های کتانی خیلی زود کثیف می‌شوند برای پاک کردن کفش‌های کتانی آن‌ها را با استفاده از شامپو فرش بشویید.

 

اگر کفش‌های کتانی شما تنگ شده آن‌ها را بشویید یا خیس کنید و همان‌طور بپوشید تا خشک شود در این صورت کفش‌هایتان اندازه و فرم پایتان را می‌گیرد. اگر کف کفش شما سیقلی شد با یک کاغذ سنباده خیلی خشن و زبر روی آن بکشید یا یک ورقه سنباده را زیر هر کفش بچسبانید. اگر قسمت‌هایی از کفش جیر مشکی شما سفید شد، می‌توانید از فاصله ۲۰ سانتی‌متری روی شعله شمع بگیرید تا با دوده شمع، آن قسمت دوباره سیاه شود. کفش چرمی را هیچ‌گاه در آفتاب یا در کنار بخاری و شومینه خشک نکنید. برای خشک کردن کفش چرم داخل آن را از روزنامه خشک پر کنید تا رطوبت آن کاملا گرفته شود.

 

روحیه شاد و تن سالم
به ورزش و تغذیه خود اهمیت دهید. برای هر کاری شما به بدنی سالم و روحیه‌ای با نشاط نیازمندید. روزانه به خصوص اول صبح ۱۰ دقیقه نرمش کنید. می‌توانید با راه رفتن و پیاده‌روی در طول روز استرس را از خود دور کنید. به ظاهر خود و خانواده‌تان اهمیت دهید. حتی اگر سه دست لباس دارید در پوشیدن آن‌ها تنوع به خرج دهید. حفظ ظاهری آراسته و مرتب باعث شادی همه اعضای خانواده خصوصا خودتان می‌‌‌شود.

همچنین بخوانید:

معطر کردن فضای خانه
قبل از روشن کردن لامپ‌های خانه پنبه‌ای آغشته به عطر را به آن‌ها بمالید. گرم شدن لامپ‌ها بوی بسیار خوبی را در فضا پخش می‌کند. چهار پیمانه آب را با چهار قاشق چای‌خوری جوش شیرین مخلوط کرده و در یک اسپری آب بریزید و در هوا اسپری کنید. این محلول بوی هوا را از بین می‌برد. با مخلوط کردن یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین، یک قاشق غذاخوری سرکه و دو پیمانه آب هم برای از بین بردن بو و تازه کردن هوای اتاق می‌توانید استفاده کنید. برای جلوگیری از بجاماندن بوی سیگار، یک کاسه‌ی کوچک سرکه را در گوشه‌ای از اتاق قرار دهید و یا همیشه جاسیگاری را با کمی جوش‌شیرین پر کنید. این کار از نیم سوز شدن ته سیگار جلوگیری می‌کند. برای خوشبو شدن کمد لباس می‌توانید صابون‌های عطری کوچک شده را پودر کرده و درون کمد بگذارید یا شیشه‌ی خالی عطر را در بین لباس‌ها قرار دهید.

پر کردن اوقات فراغت
از اوقات فراغت خود در منزل به بهترین نحو استفاده کنید و زندگی‌تان را از یک‌نواختی خارج کنید. شما می‌توانید با توجه به استعدادتان یکی از کارهای هنری مانند خیاطی، گلسازی و … را بیاموزید.

آداب پذیرایی از مهمان
کدبانو و چیدن ظرف
برای مهمانی‌ها خلاقیت به خرج دهید
دعوت و پذیرایی از مهمان‌ها
چند روز قبل از برگزاری مهمانی، مهمان‌ها را دعوت کنید. می‌توانید بسته به نوع میهمانی آن‌ها را به صورت حضوری، تلفنی یا با دعوت‌نامه، دعوت نمایید. در تهیه غذا سلیقه و طبع مهمان‌ها را در نظر بگیرید. اگر از علایق آن‌ها مطلع نیستید، حداقل دو نوع غذا درست کنید تا اگر کسی به طور اتفاقی یکی از غذاها را دوست نداشت، غذای دیگری داشته باشد. خرید میوه را یک روز قبل از مهمانی انجام دهید، آن‌ها را خوب بشوئید و در یخچال بگذارید تا خنک شوند. یک ساعت پیش از آمدن مهمان‌ها میوه و شیرینی را آماده کنید. کارهایتان را طوری تنظیم کنید که وقت بیشتری را با مهمان‌ها بگذرانید نه این‌که تمام مدت مشغول پخت و پز و پذیرایی باشید. سعی کنید در هنگام رویارویی با مهمان‌ها چهره‌‌تان خسته و گرفته به نظر نرسد.

 

معمولا قبل از صرف ناهار، پذیرایی صورت نمی‌گیرد. زیرا جلوی اشتهای مهمان‌ها را می‌گیرد. بعد از ناهار، اول شیرینی و چای یا دسر و بعد میوه و آجیل را بیاورید. برای پذیرایی با آجیل بهتر است آن ها را با هم مخلوط نکنید و هر کدام را در ظرفی جداگانه بریزید. میز وسط اتاق را با چیدن بشقاب و کارد وچنگال شلوغ نکنید. برای تزیین میز یا سفره می‌توانید از گلدان یا سبد میوه استفاده کنید. وسایل مورد نیاز برای غذا خوردن نظیر قاشق، چنگال، بشقاب، لیوان و دستمال کاغذی را به تعداد مهمان‌ها از قبل آماده کنید. از لباسی استفاده کنید که راحت‌تر بتوانید از مهمان‌ها پذیرایی کنید از رنگ‌های شاد استفاده کنید. همچنین سعی کنید برای استقبال و بدرقه از مهمان‌ها تا دم در، آن‌ها را همراهی کنید.

 

منبع: lifestyle1

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی